DK
20. oktober 2020

Flydende målestation blev søsat i det arktiske ocean

I samarbejde med en studiegruppe på Aarhus universitet har vi udviklet en batteripakke til en flydende målestation, som kan operere under frysepunktet og i 300 meters dybde. 
Målestationen blev søsat i det arktiske ocean i august og projektet har været en succes.

" Vi er netop hjemkommet fra NØ Grønland med en masse gode erfaringer og data i bagagen. Turen gik som planlagt og vores måleinstrument var en succes. Vi nåede dog på intet tidspunkt at teste så lang tid at batterierne var helt drænet – hvilket er positivt. Vi havde instrumentet ude i et par døgn. Både tid og penge spares ved dette instrument sammenlignet med konkurrenterne og de arktiske forskere, vi var afsted med, bruger det til at vurdere indlandsisens smelte og hvordan denne blandes med havvandet, hvilket kan påvirke Golfstrømmen og derved det globale miljø. Tusind tak for hjælpen med batterier " Lucas Sandby, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

Hårdføre krav til holdbar løsning
Studiegruppens projekt var at udvikle en flydende målestation til brug i det arktiske hav. For at udføre målingerne skal målestationen dykke under overfladen – nogle gange op til 300 meter. Specielt for opgaven var desuden, at udstyret skulle designes til at operere under frysepunktet i minimum 3 måneder.

Al teknik, herunder batterierne, skulle samles i en cylinder med en diameter på ca. 250 mm og en højde på 300 mm. Den samlede vægt spillede også en rolle, da udstyret skulle kunne dykke – og vende tilbage til overfladen.

ACTEC valgte, i samarbejde med studiegruppen, at producere i alt 4 batteripakker til målestationen. Hver batteripakke består af 10 HHR450A-battericeller. De enkelte batteripakker blev specialsvejset i bueform og placeret individuelt omkring målestationens motor. Herefter blev batteripakkerne serie- og parallelforbundet, så det samlede batteri matchede applikationens krav til 400Wh og 24V DC.

NiMH fremfor Lithium
NiMH-konfigurationer, som ovenstående, er et godt match til applikationer, som primært bliver benyttet i koldt – eller svingede vejrforhold.

Dette skyldes, at NiMH mister markant mindre kapacitet end bl.a. Lithium-ion. Dette kan i nogle tilfælde allerede opleves, når batterierne bliver benyttet i temperaturer under 10°C. 

NiMH-batterier er en del tungere end Lithium-ion-batterier og til denne opgave, var det faktisk en fordel, i det den ekstra vægt ’assisterede’ med neddrift, når udstyret dykker.